Напусна ни Пол Остър, изобретателят на самотата

02 май 2024 г.
Напусна ни Пол Остър, изобретателят на самотата

Писателят си отиде на 77 години след тежко боледуване.

В края на краищата животът на всеки от нас е сбор от непредвидени факти, хроника на случайността, неочакван късмет и произволни събития, които не разкриват нищо друго освен собственото си безсмислие. 

В края на април светът осъмна с вест за неговата предизвестена кончина. „Случайността и самотата губят едно от най-красивите си пера", написа Culture Prime. Но не са само те – на фокус в творчеството на Пол Остър са още лабиринтите на паметта, субективната природа на истината, кризата на идентичността, фалшът и привидностите в постмодерното общество, цената на конформизма и изолацията на интелектуалеца, тънката граница между нормалността и лудостта, отчуждението и упадъкът на семейните отношения…

Един от гигантите на американската литература, ненадминат хроникьор на Ню Йорк и Бруклин, той е автор на над 30 книги, преведени на десетки езици, сред които прочутата „Нюйоркска трилогия“, монументалната сага „4 3 2 1“ и романа „Левиатан“ - безмилостна критика на американското общество от периода на 70-те и 80-те. Пол Остър притежаваше рядката способност да деконструира човешкото поведение. Той промени радикално детективския роман, напоявайки повествованието с философски ноти и с усещане за екзистенциален абсурд. Читателите, които го харесват, не виждат в него постмодерен магьосник, нито схващат писането му като авангарден експериментализъм. За тях той е по-скоро майстор на асоциациите, който пресъздава действителността с ловко остроумие и хипнотизираща сила. Последните му произведения, излезли у нас, са „Сънсет Парк“ – завладяваща история за любовта и прошката, и автобиографичният роман „Изобретяване на самотата“. Невъзможно е да прекрачиш в самотата на друг човек, смята Остър, колкото и близък да е той.

Освен писател и есеист Пол Остър е сценарист, режисьор и продуцент - нека споменем само поетичния киношедьовър „Дим“, тиха апология на човечността в ежедневните ѝ проявления. Филм, който няма нищо общо с холивудския мейнстрийм. През 2021 г. в рамките на събитие, посветено на сътрудничеството на писателя с режисьора Алехандро Чомски, кино-литературният фестивал Синелибри показа дистопичната драма „В страната на последните неща". Вдъхновена от визионерския роман на Остър, публикуван още през 1987 г., историята ни пренася в едно тревожно бъдеще, обзето от хаос, бедствия и борба за оцеляване. Измислен свят, от който днес ни побиват тръпки, защото твърде много напомня за света, в който живеем...

Световната литература изгуби едно от най-одухотворените си пера, за което свидетелстват спонтанните реакции на читатели от всички краища на света. Мнозина споделят с горест, но и с бликаща топлота личните си спомени от съприкосновението с автора. Остават илюзиите, музиката на случайностите, копнежът за човечност в един побъркан свят. Остават безсъниците на Пол Остър и неговите загадъчни, изплъзващи се персонажи. Тях смъртта няма как да ни отнеме.

Издателство "Колибри"
1990-2024 © Всички права запазени