Запиши се за нашия информационен бюлетин, бъди в крак с културните събития!
Ще получите съобщение за потвърждение!
Нещо се обърка, опитайте да презаредите страницата!
От 10 до 18 май Дом на киното е домакин на ексклузивна кинопанорама, вдъхновена от творчеството на Райнер Вернер Фасбиндер, емблемата на новото немско кино!
Пет култови филма на великия режисьор от течението „ново немско кино“ ще бъдат показани между 10 и 18 май в Дом на киното, София. Кинопанорамата е част от обновената платформа на арт фондация ДОМА, която трансформира познатия ДОМА Арт Фест в поредица от разнообразни културни събития.
Ретроспективата на Фасбиндер ще бъде придружена и от специално винил парти в стила на Фасбиндер във „фаталния” петък 13-и, с участието на DJ André Pahl (Берлин) и DJ Emil Doesn't Drive (София), което ще преобрази Дом на киното в нестандартна танцова зона.
В рамките на откриването на 10 май автобиографичната книга „Анархия на фантазията”, издадена от „Колибри” през 2003 г., ще се предлага на специална промоционална цена. Изданието включва селектирани текстове и интервюта на Райнер Вернер Фасбиндер, един от най-продуктивните режисьори в историята на световното кино.
Пет негови продукции присъстват в кинопанорамата – това са творбите, успели да му извоюват титлата Емблема на новото немско кино, и да го наредят до най-оригиналните и почитани европейски филмови творци на XX век:
На 10 май от 19:30 часа зрителите ще могат да видят една от първите пълнометражни работи на Фасбиндер – „Катцелмахер“ (Katzelmacher, 1969, 88 min), която представя неповторимия му стил и силната му социална позиция. Черно-белият филм разказва за Йоргос – емигрант, който се сблъсква с агресивна ксенофобия, след като се мести в квартал, населяван само от немци. Този вид социална критика, излагаща на показ героите, които не са способни да избягат от несъвършенствата на обществото, става главна тема в творчеството на режисьора, а „Катцелмахер“ се превръща в ключов за кариерата му филм.
На 13 май от 19:30 часа ще бъде показан „Лили Марлен“ („Lili Marleen“, 1981, 120 min) – един от най-популярните филми на Фасбиндер, част от поредицата, посветена на нацистка и постнацистка Германия, в която се проследява съдбата на немската жена. През 1938 г. в Цюрих младата певица Вили се влюбва в еврейския музикант Роберт. Войната ги разделя, а Вили става звезда в Третия райх благодарение на песента „Лили Марлен”. Тя живее в лукс в Берлин, но не е забравила своя любим. За да го открие, не се колебае да стане част от съпротивата. „Лили Марлен”' е вдъхновен от истинска история: той е свободна адаптация на живота на певицата Лале Андерсен. Като много от останалите героини на Фасбиндер, Вили е силна и упорита жена, достигнала върха на социалната йерархия и познала падението.
На 16 май от 20:00 часа публиката ще може да види смятания за най-важен филм на Фасбиндер, в който намира отражение целият следвоенен опит на Германия - „Бракът на Мария Браун” (Die Ehe der Maria Braun, 1979, 120 min). Главната роля във филма се изпълнява блестящо от актрисата Хана Шигула, музата на Фасбиндер. Сюжетът се фокусира върху Германия по време на възстановяването в епохата на Аденауер. Мария Браун успява да се изкачи по социалната стълбица, но трябва да заплати висока цена за успеха си. Филмът е номиниран за Златен Глобус през 1980-а, като печели и куп награди на най-престижните кинофоруми из цяла Европа, а името на Фасбиндер добива световна слава.
Ретроспективата на Фасбиндер продължава с „Лола“ (Lola, 1981, 113 min), който ще се излъчи на 17 май от 19:30 часа. 10 години след края на войната, икономиката на Западна Германия процъфтява. В малко провинциално градче, разядено от корупция, пристига строителният инженер г-н Фон Бьом. Той бива заслепен от младата Мари-Луиз, самотна майка и дъщеря на хазяйката му. Фон Бьом обаче не осъзнава, че тя е същевременно и Лола – певица в публичен дом и любовница на Шукерт – местен строителен предприемач, чиито печалби зависят от работата на Бьом. Всичко се преобръща, когато общинарят разбира истината за своята любима. „Лола“ е тематично близък със „Синият ангел“ (1930) на Джоузеф фон Щернберг, с участието на Марлене Дитрих. Същевременно филмът на Фасбиндер е уникален сам по себе си и отново разкрива образа на немската жена, която търси любов, късмет и щастие в следвоенна Германия.
Кинопанорамата завършва със съвместния проект на Фасбиндер с режисьорите от новото немско кино „Германия през есента” (Deutschland im Herbst, 1978, 119 min.), който ще бъде излъчен на 18 май от 19:30 часа. Създаден от Фасбиндер, Шльондорф, Клуге и Райтц и още редица представители на движението, документалният филм-колаж представлява забележителен коментар, засягащ различни аспекти на вълненията със социално-политически характер в Германия през есента на 1977 година.
Селекционер на ретроспективата е проф. Мая Димитрова – ръководител на катедрата по „Кинознание и драматургия“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, лектор в деп. Масови комуникации в НБУ и научен сътрудник в Институт за изследване на изкуствата при БАН. Проф. Димитрова ще изнесе две лекции върху творчеството на Фасбиндер – преди прожекцията на „Катцелмахер“ на 10 май, както и по време на закриването на 18 май, отново в Дом на киното.
Партньори на ретроспективата на Фасбиндер, организирана от Арт фондация ДОМА, са Дом на киното и Гьоте-институт, България.
За Райнер Вернер Фасбиндер:
Райнер Вернер Фасбиндер (1945-1982) е ключова фигура от авторското течение „ново немско кино“. Смело може да се твърди, че творчеството му от края на 60-те до началото на 80-те години на XX в. е причина течението да разцъфти. Преди всичко обаче Фасбиндер е бунтар – и личният му живот, и изкуството му са белязани от ексцентричност. Открито бисексуален, той се жени два пъти, като едната му съпруга играе във филмите му, а другата е негов редактор. Нелепо обвиняван от недоброжелатели в антикомунизъм, мъжки шовинизъм, антисемитизъм и дори в антихомосексуализъм, той успява да завърши огромен брой кинопроекти (44). Всички те демонстрират неговата дълбока сензитивност по отношение на социалните аутсайдери и ненавистта му към институционалното потисничество. Някои намират филмите му за противоречиви и авангардни. Въпреки това немското общество оценява начина, по който той иронизира комплексите му.
Абсолютен антиконформист с безпорядъчен, безумен начин на живот, обилно подхранван със стимуланти, алкохол и любовни афери, Фасбиндер умира на 37-годишна възраст, също като героя си от филма „Faustrecht der Freiheit” (Юмручното право на свободата, 1975). За краткия си живот успява да заснеме 44 филма, включително дългия 931 минути „Берлин Александерплац". Изявява се и като актьор в 36 филма, работи над 24 театрални спектакъла и създава драматургични текстове за сцена.
Всъщност Фасбиндер провокира силни емоционални реакции с всичко, което прави – и в личния, и в професионалния си живот, а провокативната му природа би могла да се усети и преживее напълно само в киносалона.
Билети:
Прожекции: 6/8 лв. на касата на Дом на киното и онлайн на: http://services1.ibs.bg/DK/online/index.jsp
Парти: 5 лв. на входа на Дом на киното
Повече информация на: http://www.domaartfest.com/ и във фейсбук: https://www.facebook.com/DomaArtFestival