Запиши се за нашия информационен бюлетин, бъди в крак с културните събития!
Ще получите съобщение за потвърждение!
Нещо се обърка, опитайте да презаредите страницата!
„В продължение на години се събуждах ден след ден, без да знам звяр ли съм, или червей, или дремещ метал, и по цял ден се люшках между съмнение и обърканост, като омотан в тъмен, населен с диви сенки сън, от който ме освобождаваше единствено нощната неосъзнатост. Ала сега, на старини, си давам сметка, че сляпата ни увереност, че сме хора, само хора и нищо друго, ни побратимява повече с животните, отколкото непрестанното и почти непоносимо съмнение относно собствената ни същност.“ – из „Свидетелят“
Неназованият протагонист, или „свидетелят“ от заглавието на романа, е старец, който през втората половина на XVI век решава да разкаже историята на живота си. Разказът е интензивен, същевременно овладян и педантичен откъм детайли. Гласът на този мистериозен герой връща читателя към събития, разиграли се около шест десетилетия по-рано. Тогава, едва 13-годишен сирак, който няма нищо за губене, той отплава с екипажа на една от първите експедиции в търсене на път към Индия през Новия свят.
При пристигането на кораба в Америка експедицията започва проучване на крайбрежието на привидно необитаемия континент, междувременно в душата на капитана покълва фатално предчувствие. Малко по-късно предчувствието е оправдано - екипажът е вероломно нападнат от диваци, местните индианци, които за минути избиват всички с изключение на главния герой. Отведен в тяхното селище, той става непосредствен свидетел на канибалско пиршество, последвано от ритуална оргия…
Всеки живот е кладенец от самота и става все по-дълбок с годините. Повече от всеки друг, аз като сирак, дошъл от нищото, изпитвах вродена предубеденост към привидната заедност в едно семейство. Ала в онази нощ моята самота, сама по себе си голяма, изведнъж стана безмерна, като че ли дъното на кладенеца, слизайки все по-надолу, внезапно поддаде и аз пропаднах в черен мрак.
Приклещен на острова, героят живее с племето в продължение на десет години, докато един ден не го приканват да се качи на едно кану. След завръщането му на Стария континент желанието му да подреди и осмисли спомените си расте с годините редом с потребността да разбере какво се е случило на острова и защо индианците са го пощадили. Тонът на разказа, издържан в авторефлексивен ключ, става все по-ангажиращ, все по-плътен от философска гледна точка благодарение на изобилието от нюанси в обрисуването на природни явления и емоционални състояния. Въздействието на чутото - да, написаното се усеща като чуто - е толкова мощно, че авторът постепенно се смалява и изчезва зад обезоръжаващата изповед на своя герой, прозрял съкрушителната летливост на битието, колкото съкрушителна, толкова освобождаваща:
Няма човешки живот, който да е по-дълъг от последните секунди на прозрение, които предшестват смъртта. Двайсет, трийсет, шейсет, десет хиляди години минало имат същата продължителност и реалност. Единствената истина, която остава от колосален пожар, е пепелта. Ала във всеки живот има и някакъв определящ период, който безсъмнено също е илюзия, но въпреки това ни формира завинаги. Това е една илюзия, малко по-плътна от останалите, и ни се дава, за да можем, когато я назовем, да си представим по един или по друг начин думата живот.
Вдъхновен от действителен случай, аржентинският писател Хуан Хосе Саер ни предлага роман, изваян безукорно както концептуално, така и стилистично, в който грозното и отблъскващото се редуват с красивото и възвишеното, колективното безумство и жестокост преливат в братска вежливост и щедрост, както в самия живот, по силата на някаква неизбежна, универсална цикличност. Създаден през 1983 г., „Свидетелят“ изследва (не)съответствието между съществуване и описание на въпросното съществуване, между „чуждостта“ и културната идентичност. Неслучайно критиката определя произведенията на Саер, независимо от жанра, в който са кодифицирани, като „архитектура, основана на множество безкрайно пресичащи се планове“. Сякаш авторът е изчел цялата световна литература, сякаш е слушал всякакъв вид музика, сякаш е обсъждал всички философи… „За да може в смесените води на Рио де ла Плата да потече един радостен и неподражаем дискурс, който свързва бреговете на всички култури.“
Онова, което в първата привечер, когато стъпва на брега, на „свидетеля“ му изглежда чуждо, в неспирния поток на времето, моделиращо и променящо всяко човешко съзнание, започва да му става близко. Защото, ако за всеки човек собственото му минало е несигурно и трудно за разполагане в строго определена точка във времето и пространството, за него, произлезлия от нищото, истинността на миналото е още по-съмнителна. Когато стъпва на острова, младежът изживява себе си като „мека глина“, десет години по-късно го напуска с усещането, че се е превърнал в „изваян камък“. С времето ужасът и отвращението, които индианците му вдъхват в началото, биват заместени от състрадание…
Огънят, който ги изгаряше, вездесъщ, гореше едновременно у всеки индианец поотделно и в цялото племе. Единен огън, който не се запалваше изведнъж, а по-скоро тлееше непрекъснато и навсякъде и от време на време лумваше. Отвявани и довявани от този палещ дъх, те бяха господари на делата си точно толкова, колкото пръстта, завихряна в спирала от ноемврийски тайфун.
И така, докато споделя своята история на белия лист, докато драскането на перото му и скърцането на стола отекват в нощта, докато все още вижда ръката си – изхабена и набръчкана старческа ръка – да се плъзга от ляво надясно, оставяйки черна диря на светлината на свещта, разказвачът си дава сметка, че онзи беззащитен младеж, ридаещ в един „дивашки“ свят, е присъствал, без да го осъзнава, на собственото си раждане.
Автор на публикацията: Юлия Петкова