Запиши се за нашия информационен бюлетин, бъди в крак с културните събития!
Ще получите съобщение за потвърждение!
Нещо се обърка, опитайте да презаредите страницата!
Още не сте обичали, нали? Може пък да трябва да остареете, за да усетите младостта. За да намерите всичко в една жена, да преоткриете всичко: майката, която сте изгубили, сестрата, която ви е липсвала, дъщерята, за която мечтаете. - Тя се усмихна. - Ние сме всичко това, когато правилно сме обичани.
Може ли писателският порив да бъде така унищожително силен, че да накара един преуспяващ адвокат и университетски преподавател по право да се захване с писането на романи? Именно такъв е случаят с Бернхард Шлинк, чиято звезда изгрява на литературния небосклон с „Четецът“ – първият немскоезичен роман, стъпил на първо място в класацията на New York Times.
В „Четецът“ историята се завърта около тийнейджър, който разпознава своите първи любовни трепети в лицето на по-възрастна жена. Впоследствие неговата химера и рана на сърцето му изчезва..., но само за да се завърне по-късно в живота му като спомен и облак от миналото. Около срещите и разделите се лута и фабулата на „Жената на стълбата“.
Изтънчена, със семпъл, чист и ярък език, историята отвежда читателя между стените на галерия, в която внезапно се появява отдавна изчезнала картина. Картина, чиято рамка е заключила образа на жена. Няколко сърца започват да бият учестено. Изплуват спомени. Една младост застава на прага на галерията и се чуди да направи ли плахо своята крачка или да остане в миналото?
Може би наистина във всяко зло има нещо добро. Но може и всяко зло да си е просто зло.
А може ли всяка младост да бъде просто младост? Нима не сме ние тези, които й придаваме важност? Онова трепетно влюбване, безгрижните смехове, свободата и представата, че цялото време и всичките трепети на тази земя ни предстоят? Не е ли младостта само късо и тъжно тире между две дати? В „Жената на стълбата“ по стъпалата бавно слиза една вехта, но все така красива усмивка от ранните години. Тя се изправя и добива реалност, звук и картина. Смело излиза от спомена и говори, припомня, удря с цялото си безцеремонно очарование и си позволява да обърка не един и два живота...
Още не сте обичали, нали? Може пък да трябва да остареете, за да усетите младостта. За да намерите всичко в една жена, да преоткриете всичко: майката, която сте изгубили, сестрата, която ви е липсвала, дъщерята, за която мечтаете. - Тя се усмихна. - Ние сме всичко това, когато правилно сме обичани.
Прозата на Шлинк е урок по боравене с демоните от миналото. В крайна сметка това, което в даден момент натежава неумолимо на раменете ни, е всичко неизказано и несподелено. Пропуснатата възможност и алтернативната история на собственото ни съществуване. Настъпват мрачни мигове, в които нито един ход от миналото не изглежда правилен и верен. Когато човек се заклещва в собствената си зрялост, поема дългото пътешествие навътре към себе си и пита. Пита демоните. Пита избледнелите жълти снимки, угасналите стремежи и далечните сладости.
Да й кажа, че все още се чувствам наранен? Най-сетне да й кажа в лицето това, което преди това й бях казал в мислите си? Че не е хубаво хората да се използват и след това захвърлят? Че съм бил прекалено наивен и прекалено несръчен за нея, но пък съм я обичал и че човек не бива да си играе с любовта на другия? Че все пак би могла поне едно писмо да ми напише, да ми даде някакво обяснение и така да намали обидата ми?
Шлинк е важен писател и майстор на чистото слово, който в този забързан и прагматичен свят ни връща към изконните ценности на нашето битие. Не се страхува да разтвори тежките завеси на миналото и да прегърне самотата и илюзиите.