Запиши се за нашия информационен бюлетин, бъди в крак с културните събития!
Ще получите съобщение за потвърждение!
Нещо се обърка, опитайте да презаредите страницата!
Бездарието гнети повече от безсмислието, повече от невежеството. Да си неспособен да те има, да си сянка, хвърлена от други, пошло подобие на човечество.
Владислав Тодоров е писател, който не само умело борави със съседните времена („Дзифт“ – преди и след Девети, „Цинкограф“ – преди и след Десети), но и с временните съседства на жанровите внушения. Доказва ни го с новия си роман „Пумпал“, къдетоглавен герой са спомените ни от едно отминаващо бъдеще, преписвано дотолкова, че помним наизуст: дистопия, но и радикална вълшебна приказка за началото след модерния край.
В романа съществуват вътрешно и външно време. Вътрешното зависи от вятъра – може напълно да спре или бясно да тече, външното е в плен на хаоса – даден час може да удари два пъти, даден ден може да настъпи многократно. Вътрешното е интелектуалното, външното е тоталитарното време. Те си говорят през Криптон (който трябва да препише на неразрушима хартия писменото наследство), но и през опозицията обрънатото индиго срещу мъстилото:
„Обърнатото индиго отпечатва твоите мисли върху теб самия.“ Мъстилото се ползва за мъст: с него се пишат рапорти и донесения на ръка. Самата книга е написана преобладаващо с мъстило. Индиговите страници са по-малко, но те са гравитационните полета в романа: Сноп предсмъртни мисли (стр.57) и Да прелистиш края (стр.161).
Предсмъртните мисли са поредица от метафори за държавата, интелектуалната самота, бездарието, поколенческите граници и тези между ума и душата.
„Тук смърди. Навсякъде смърди. Всичко смърди. Всички заедно и всеки поотделно. Народът безмълвно смърди. Умът смърди. Сърцето смърди. Светлината смърди. Мракът и той смърди. Гласът смърди. Мълчанието смърди. Красивото и грозното смърдят. И аз смърдя. Поголовна смрад. Давеща, поробваща смрад...
...Някога бях млада творческа надежда, неспокойна търсеща душа. Животът ме намачка. Превърна ме в сладкодумен и прочувствен сътрапезник, фасадно разтревожен за Човека, в тъгуващ шут с изрисувана на бузата сълза. А наоколо пача, обезкостена, кривоуста и беззъба пача... Осребрих душата си и я пльоснах в пачата, а тя безшумно ме погълна, съгласува ме със себе сии ме желира. Моят глас увеличи желето на съгласието...
Тук бездарието е орденоносец. Бездарието гнети повече от безсмислието, повече от невежеството. Да си неспособен да те има, да си сянка, хвърлена от други, пошло подобие на човечество. Превърнахме се в криво огледало на света, в неграмотно преписан цитат, в самодеен римейк, в некадърно придвоена чужбина.“
Метафоричната редица се допълва и от имената на персонажите: Белогърла, фолкпевица; Светлоносеца – лидера на Клетъчната революция, мутренското семейство на Стопанина и Стопанката, говорещата книга Гаргара.
Прочитът неминуемо отпраща към образци от антиутопичната литература, може би най-категорично към Джордж Оруел („1984“, но и към „Фермата на животните“, която в „Пумпал“ е фермата на вечнозелените пенсионери). Не липсват отпратки и към класически заглавия като „Вавилонската библиотека“, книгите на Милорад Павич, към „Панаир на суетата“, тук – Панаир на безплодието, дори Дядо Йоцо провижда завръщането на титаните. В „Пумпал“ безспорно стърчи цялостната ерудиция на автора и могат да бъдат забелязани още директни връзки с други книги, с митологията, с вълшебната приказка. В романа нейната морфология е радикализирана основно и от минало време тя тече в посока бъдеще – сегашно, но познавачите на този жанр ще открият и тук всички житейски функции на приказния герой – напускане, забрана, разузнаване, нарушаване на забраната, съдействие-вредителство-посредничество,пространствено преместване, трудни задачи, вълшебни помощници, ликвидиране на злото, любов.
Специално внимание заслужава изключителното чувство за хумор на Владислав Тодоров. То татуира прасците на мутресата: десния със „Съединението прави силата“, левия с „Расте, но не старее“, но и татуира читателя с ироничен поглед към всяка нелепа идеология и нейните апологети.
Авторът е великодушен – за привикналите към хепиенд има талантлива целувка миг след края. Да прелистиш края е победата срещу всяко посегателство към свободата на словото и към собствените ни посягания в несвободата.
Но стига тълкувания: пумпалът е упорито устройство и оказва съпротива към опитите да се наклони оста му.