Русалката

31 юли 2015 г.
Русалката

Езиков виртуоз, който изобразява уязвимостта на малкия човек, без да губи усещането за голямата перспектива.   из рецензия в „Свенскан“ 

Да четеш Кристиан Тюдел, който с изчистената си проза хвърля светлина върху фалшивите обещания на обществото за сигурност и демокрация, е едновременно приятно и болезнено. Думите му режат като нож през плът, мускули и съвест и ви карат трескаво да четете нататък и да търсите още от мъчителната, но красива и пречистваща болка.   из рецензия в „Дагенс Нюхетер“, най-големия шведски вестник 

Докато дебютният роман на Кристиан Тюдел обира лаврите на литературната сцена, авторът му губи почва под краката си. Никой не подозира, че за него „Русалката”  не е просто фикция, а въпрос на оцеляване. На всичко отгоре от известно време получава странни анонимни писма и съдържанието им го паникьосва...

Мистериозна тъмнокоса убийца. Четирима приятели, в чието минало е заровена мрачна тайна. Няколко смелчаги, решени да разшифроват и най-непроницаемия случай. Какво повече може да се очаква от един трилър? Може би събития, които те карат да изтръпнеш? Тук ги има в изобилие.

Вярна на хирургическата точност, с която структурира историите си, Лекберг е създала съвършената криминална драма. С акцент върху драмата, не върху криминалната нишка. Ще оцените хлъзгавия сюжет, съвременното звучене, въздействащите ретроспекции, които подреждат всяко късче от пъзела на мястото му.

Атмосферата в този „роман в романа” е още по-убедителна заради близкия план към семейните взаимоотношения. Патрик и Ерика очакват близнаци, сестрата на Ерика, Ана, е все така жизнелюбива, а началникът Мелберг успява да породи симпатии. Тук няма черно-бели герои, кънтящи на кухо. „Добрите” не са лишени от чудатости и пороци, а „лошите” извикват съчувствие, при това без да се пънат.

Русалката” е шестият роман от поредицата с Ерика Фалк и с основание се спряга като един от най-комплексните и завършени психологически трилъри на Камила Лекберг. Разказът отново ни повлича към клаустрофобичния  мизансцен на Фелбака, където инспектор Патрик Хедстрьом и колегите му се опитват да открият изчезнал мъж на име Магнус Шелнер. Няколко месеца по-късно тялото му е намерено замръзнало под леда.  В същото време Ерика, която помага на Тюдел да пусне корени в литературното поприще, научава за заплашителните писма и започва собствено разследване. Скоро става ясно, че Русалката от романа има прототип, който е в основата на ужасно престъпление.

Проблемът е, че жертвите не съдействат на разследващите. Последните се опитват да узнаят от какво е продиктувано това мълчание – от чувство за вина или от страх. А може би от двете? Напрежението постепенно се сгъстява и независимо че в един момент на читателя му се струва, че всички отговори ще се изсипят като порой, развръзката остава в мъгла чак до финала. Запознатите със стила на Лекберг няма как да се изненадат от този факт.

„Скандинавската Агата Кристи” е едва на 29 г., когато излиза дебютният й криминален роман - „Ледената принцеса“. Днес в портфолиото й присъстват 9 вледеняващи трилъра, шест от които вече са издадени на български. Малцина знаят, че Лекберг е автор и на няколко новели, на 2 готварски книги и на серията за деца „Супер Чарли”, която се загнездва във въображението й докато е бременна с третата си рожба. Фелбака – малкото рибарско селище, в което е родена, се намира на 140 км. северно от Гьотеборг. Откакто е главен свидетел на литературните й мистерии, мястото се посещава от десетки хиляди туристи, а постоянните му жители са не повече от хиляда.

Издателство "Колибри"
1990-2016 © Всички права запазени